Swipe horisontalt for at se alle emner
Konstruktioner (§ 340 - § 357)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om konstruktionsforhold for transportable konstruktioner
Forord
Linket er kopieret
Indplacering af transportable konstruktioner i konstruktionsklasse
Linket er kopieret
Transportable konstruktioner, der kræver byggetilladelse, skal som udgangspunkt indplaceres i en konstruktionsklasse, såfremt det er relevant, jf. BR18, §10. Hvorvidt det er relevant afhænger af den konkrete sag; men det er ofte relevant at indplacere, når der er konstruktionsmæssige forhold, som har betydning for sikkerheden i byggeriet.
Hvis det er relevant at indplacere den transportable konstruktion i en konstruktionsklasse, skal indplaceringen følge BR18, kapitel 26 om konstruktionsklasser, herunder bl.a. § 489, stk. 1, der definerer de forskellige klasser.
Det skal bemærkes, at festival-, salgs- og campingområder er undtaget fra indplacering i en konstruktionsklasse efter § 489, stk. 1, hvilket fremgår af § 489, stk. 3. Dette omfatter dog kun områderne som helhed, og det kan således fortsat være et krav, at de transportable konstruktioner i disse områder indplaceres i en konstruktionsklasse, hvis det findes relevant. Derudover er der en række transportable konstruktioner og telte, der fx kan opføres uden byggetilladelse og dermed ikke skal indplaceres i en konstruktionsklasse, se afsnit 1.4 for yderligere.
Transportable konstruktioner skal indplaceres i en konstruktionsklasse på samme baggrund som permanente konstruktioner, dvs. på baggrund af konsekvensklasse, konstruktionens kompleksitet og erfaring med konstruktionstypen. For sædvanlige transportable konstruktioner fremgår inddelingen i konstruktionsklasse KK1 til KK4 som anført i Tabel 1.
Konsekvensklasse, se afsnit 1.1 |
||||
Konstruktion |
Lav (CC1) |
Middel (CC2) |
Høj (CC3) |
Ekstra høj (CC3+) |
Kompleksitet og erfaring (se afsnit 1.2 og 1.3) |
||||
Simpel og traditionel | KK1 | KK2 | KK3 | KK4 |
Kompleks eller utraditionel | KK1 | KK3 | KK3 | KK4 |
Konstruktionsklassen afgør minimumskravene til projekteringskontrol og kontrol af udførelse, se DS/EN 1990 DK NA:2019.
De indgående begreber er i mere generel form forklaret i bygningsreglementets vejledning om konstruktionsklasser, men forklares kort i forhold til transportable konstruktioner i afsnit 1.1, 1.2, og 1.3.
Konsekvensklasse
Linket er kopieret
Konstruktionens kompleksitet
Linket er kopieret
Erfaring med konstruktionstypen
Linket er kopieret
Generelt for transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Projekteringsgrundlag
Linket er kopieret
Transportable lavrisikokonstruktioner
Linket er kopieret
Laster på transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Vindlast
Linket er kopieret
Eksempel: Tribune
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret
Snelast
Linket er kopieret
Rytmisk personlast
Linket er kopieret
Lodret belastning
Linket er kopieret
Fundering og forankring
Linket er kopieret
Jordbundsforhold
Linket er kopieret
Geotekniske undersøgelser
Linket er kopieret
Geoteknisk dokumentation
Linket er kopieret
Jordankre
Linket er kopieret
Ballastankre
Linket er kopieret
Simple Jordankre
Linket er kopieret
Prøvetrækning af ankre
Linket er kopieret
Standarder der skal efterleves
Linket er kopieret
Frivillige standarder
Linket er kopieret
Vindlast på teltkonstruktioner
Linket er kopieret
Peak vindhastighed
Linket er kopieret
Lastklasser
Linket er kopieret
Formfaktor
Linket er kopieret
Konstruktionsfaktor
Linket er kopieret
Anbefalet certificeringsformat
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret