Swipe horisontalt for at se alle emner
Brand (§ 82 - § 158)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Bilag 1a - Præ-accepterede løsninger - Enfamiliehuse
Introduktion
Linket er kopieret
Byggerier, som er omfattet af dette bilag
Linket er kopieret
Opdeling i anvendelseskategori, risikoklasse og brandklasse
Linket er kopieret
Omfang af dokumentation
Linket er kopieret
Materiale, konstruktioner og bygningsdele
Linket er kopieret
Læsevejledning
Linket er kopieret
Evakuering og redning af personer
Linket er kopieret
Røgalarmanlæg
Linket er kopieret
Bærende konstruktioners brandmodstandsevne
Linket er kopieret
Altaner
Linket er kopieret
Antændelse, brand- og røgspredning
Linket er kopieret
Fyringsanlæg og ildsteder
Linket er kopieret
Oliefyr, pillefyr og koksfyr mv.
Linket er kopieret
Udvendige vægoverflader
Linket er kopieret
Tagdækning
Linket er kopieret
Placering på grund
Linket er kopieret
Vandret brandspredning
Linket er kopieret
Væg- og loftkonstruktioner
Linket er kopieret
Indvendige overflader
Linket er kopieret
Trapper
Linket er kopieret
Gennembrydninger i brandadskillende bygningsdele
Linket er kopieret
Isoleringsmateriale
Linket er kopieret
Særligt for integrerede garager, carporte og udhuse mv.
Linket er kopieret
Redningsberedskabets indsatsmulighed
Linket er kopieret
Generelt vedrørende adgangs- og tilkørselsforhold
Linket er kopieret
Udførelse af brandveje, vendepladser og svingarealer mv.
Linket er kopieret
Ved enfamiliehuse skal brandvejes placering og udstrækning tydeligt kunne identificeres, så den fremstår som et klart afgrænset areal fra omliggende vej og øvrige arealer. Brandvejes udstrækning skal også være synlig ved mindre snefald, nedfald af løv eller tilsvarende, og skal derfor f.eks. være markeret eller afgrænset af pæle/pullerter, sten, hegn, hække eller lignende.
Tilkørselsveje anvendes til fremføring af redningsberedskabets køretøjer. En tilkørselsvej skal mindst være mindst 3,0 m bred og befæstet til tung trafik svarende til et akseltryk på mindst 11,5 tons og en totalvægt for køretøjet på mindst 18 tons. Stigninger på tilkørselsveje må højst være 1:10 (10 %). Tilkørselsvejens belægninger skal være egnede til at køre på.
Tilkørselsveje på egen grund kan være særlige veje, der alene er udlagt til brug for redningsberedskabets køretøjer, eller være udlagte vejarealer som en del af et parkeringsareal, der alene anvendes til kørsel, dvs. arealer, som ikke anvendes til parkering.
Tilkørselsveje og tilhørende vendepladser skal i hele vejens/pladsens bredde være friholdte i en højde på 3,4 m over terræn.
I tilfælde af, at der skal foretages en flytning af redningsberedskabets køretøjer under eller efter en indsats, skal der være mulighed for at kunne vende køretøjerne. Etablering af vendepladser kan derfor også være en nødvendighed for at sikre redningsberedskabets indsatsmuligheder jf. BR18. Vendepladser skal anlægges ved lange og komplicerede adgangsveje med blinde ender.
Vendepladser for redningsberedskabets køretøjer skal udføres, hvis de ender blindt og:
- Længden af en tilkørselsvej overstiger 200 m eller
- Tilkørselsvejen er kompliceret. Det vil sige, at summen af vinklerne for tilkørselsvejens sving overstiger 185o, eksklusiv sving ved indkørsel til tilkørselsvejen.
For at sikre den nødvendige plads for, at redningsberedskabets køretøjer kan foretage et sving på en tilkørselsvej, skal denne udføres med svingradier, som angivet i Vejdirektoratets retningslinjer for arealbehovskurver (kørekurver) for ”typekøretøj LV – Lastvogn op til 12 m’s længde” køremåde B.
Detaljeret arealbehovskurver kan hentes via Vejdirektoratets hjemmeside.
Ved indkørsel til brandveje fra vejskel eller naboskel skal der tillige dimensioneres med ovennævnte arealbehovskurver. Brandvejen skal udlægges, så de nødvendige arealbehovskurver opnås i sammenhæng med det givne vejareal og udlægning på egen grund. Der skal tillige tages højde for evt. kantstensparkering på vejen. Dette er også gældende for udlægning af brandvejen gennem en port, der ligger ud til vejskel.
Udstigningsarealer
Linket er kopieret
Drift, kontrol og vedligehold
Linket er kopieret
Udarbejdelse af DKV-plan
Linket er kopieret