Swipe horisontalt for at se alle emner
Administrative bestemmelser (§ 1 - § 47)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om lovliggørelse af ulovligt byggeri
Lovliggørelse af ulovligt byggeri
Linket er kopieret
Indholdet af vejledningen
Linket er kopieret
Hvornår er et byggeri ulovligt
Linket er kopieret
Byggelovens bestemmelser
Linket er kopieret
Kommunalbestyrelsen som bygningsmyndighed
Linket er kopieret
Ejerens pligter
Linket er kopieret
Lovliggørelsens art
Linket er kopieret
Retlig lovliggørelse
Linket er kopieret
Fysisk lovliggørelse
Linket er kopieret
Vurderingen – valget mellem retlig og fysisk lovliggørelse
Linket er kopieret
Valget mellem retlig og fysisk lovliggørelse beror på afgørelsesmyndighedens konkrete, skønsmæssige afvejning af forskellige hensyn i hver enkelt sag. Denne vurdering er bundet af de forvaltningsretlige principper for skønsudøvelse.
Ved vurderingen af, om der skal ske retlig eller fysisk lovliggørelse, skal kommunalbestyrelsen først og fremmest se på, om der ville være blevet meddelt byggetilladelse, hvis der på korrekt vis var ansøgt om byggetilladelse inden byggearbejdet blev udført.
Hvis vurderingen er, at der ville være blevet meddelt byggetilladelse, skal der ske retlig lovliggørelse. Det betyder, at kommunalbestyrelsen efterfølgende meddeler tilladelse og/eller dispensation til bibeholdelse af forholdet.
Byggeri opført uden tilladelse
Linket er kopieret
Byggeri der afviger fra det byggeri, der er givet tilladelse til
Linket er kopieret
Hensyn og overvejelser
Linket er kopieret
Forholdet til anden lovgivning
Linket er kopieret