Swipe horisontalt for at se alle emner
Administrative bestemmelser (§ 1 - § 47)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om administration af skorstensfejerordningen
Skorstensfejerbekendtgørelsen
Linket er kopieret
Kommunalbestyrelsens pligt til at tilbyde skorstensfejerarbejde
Linket er kopieret
Frit valg af skorstensfejer
Linket er kopieret
Kommunalbestyrelsens tilsynspligt
Linket er kopieret
Kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed i medfør af byggelovens § 16 C . Dette indebærer tilsyn med, at efterlevelsen af kravene i skorstensfejerbekendtgørelsen overholdes, herunder om der bliver fejet på den enkelte ejendom.
Omfanget af tilsynet tilrettelægges af den enkelte kommune. Kommunalbestyrelsen har i medfør af byggelovens § 19 beføjelse til uden retskendelse at forlange adgang til en privat ejendom for at undersøge, om der er sket overtrædelse af loven eller de i medfør heraf fastsatte regler. Beføjelsen skal udøves under iagttagelse af retssikkerhedslovens regler om gennemførelse af tvangsindgreb, herunder regler om forudgående underretning og proportionalitet.
Kommunalbestyrelsen har alene pligt til at søge et ulovligt forhold lovliggjort, når kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på forholdet, og forholdet ikke er af ganske underordnet betydning.
Skorstensfejerbekendtgørelsen pålægger ikke herudover kommunalbestyrelsen tilsynsforpligtelser.
Ansvaret for at ejendommen er lovlig
Linket er kopieret
Tilbagebetaling af gebyr
Linket er kopieret