Swipe horisontalt for at se alle emner
Konstruktioner (§ 340 - § 357)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om konstruktionsforhold for transportable konstruktioner
Forord
Linket er kopieret
Indplacering af transportable konstruktioner i konstruktionsklasse
Linket er kopieret
Konsekvensklasse
Linket er kopieret
Konstruktionens kompleksitet
Linket er kopieret
Erfaring med konstruktionstypen
Linket er kopieret
Generelt for transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Projekteringsgrundlag
Linket er kopieret
Transportable lavrisikokonstruktioner
Linket er kopieret
Laster på transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Vindlast
Linket er kopieret
Eksempel: Tribune
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret
Snelast
Linket er kopieret
For transportable konstruktioner kan varigheden af anvendelsen på en given lokalitet indgå ved fastsættelsen af den karakteristiske snelast sammen med:
- Muligheden for at forudsige kraftigt snefald,
- Nødvendig tid til at beskytte eller forstærke konstruktionen i tilfælde af varsel om kraftigt snefald, og
- Muligheden for at fjerne sne fra konstruktionen.
Såfremt den transportable konstruktion er opført i en kort periode, hvor vejrudsigten relativt sikkert forudser ingen sne, eller der er tale om sommermånederne, vil der således helt kunne ses bort fra snelasten.
I DS/EN 1991-1-3 er angivet betingelserne for, hvordan der kan tages hensyn til afsmeltning (den termiske faktor, Ct). Hvorvidt der kan tages hensyn til afsmeltning, bør ske på baggrund af en konkret vurdering af konstruktionens opvarmning og varmetab, og i hvilket omfang sneen eksempelvis vil kunne glide af konstruktionen.
Fjernelsen af sne fra taget skal igangsættes, når snemængden har nået en vis kritisk værdi. Denne snelast kan baseres på en vurdering af den aktuelle snedybde på taget og en densitet af sneen, som normalt kan regnes som angivet i tabel 2.
Snetype | Rumvægt [kN/m3] |
Nyfalden | 1,0 |
Fastliggende (flere timer eller dage efter nedbør) | 2,0 |
Gammel (flere uger eller måneder efter nedbør) | 2,5 - 3,5 |
Våd | 4,0 |
Sneens karakteristiske terrænværdi regnes til 1 kN/m², se det nationale anneks til DS/EN 1991-1-3. Terrænværdiens afhængighed af returperioden T i år fremgår af udtrykket

Returperioden T er defineret som den gennemsnitlige tid mellem overskridelser af den betragtede terrænværdi. Beregningen af reduktionsfaktoren på 0,64 for sneens terrænværdi anført i afsnit 3.1 for transportable lavrisikokonstruktioner med en levetid regnet til et år er baseret på faktoren Ks = 0,30 og følger fremgangsmåden illustreret ovenfor for peakhastighedstrykket i forbindelse med Tabel 2.
Rytmisk personlast
Linket er kopieret
Lodret belastning
Linket er kopieret
Fundering og forankring
Linket er kopieret
Jordbundsforhold
Linket er kopieret
Geotekniske undersøgelser
Linket er kopieret
Geoteknisk dokumentation
Linket er kopieret
Jordankre
Linket er kopieret
Ballastankre
Linket er kopieret
Simple Jordankre
Linket er kopieret
Prøvetrækning af ankre
Linket er kopieret
Standarder der skal efterleves
Linket er kopieret
Frivillige standarder
Linket er kopieret
Vindlast på teltkonstruktioner
Linket er kopieret
Peak vindhastighed
Linket er kopieret
Lastklasser
Linket er kopieret
Formfaktor
Linket er kopieret
Konstruktionsfaktor
Linket er kopieret
Anbefalet certificeringsformat
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret