Swipe horisontalt for at se alle emner
Konstruktioner (§ 340 - § 357)
- BR18 (Aktuelt)
- BR18 (1/7- 31/12 2024)
- BR18 (1/1- 30/06 2024)
- BR18 (1/1- 31/12 2023)
- BR18 (17/9 - 31/12 2022)
- BR18 (1/7 - 16/9 2022)
- BR18 (1/1 - 30/6 2022)
- BR18 (29/6 - 31/12 2021)
- BR18 (1/1-29/6 2021)
- BR18 (1/7-31/12 2020)
- BR18 (10/3-30/6 2020)
- BR18 (1/1-9/3 2020)
- BR18 (4/7-31/12 2019)
- BR18 (1/1-4/7 2019)
- BR18 (1/7-31/12 2018)
- BR18 (1/1-30/6 2018)
- BR15 (2015-2018)
- Tidligere BR (1961-2010)
Vejledning om konstruktionsforhold for transportable konstruktioner
Forord
Linket er kopieret
Indplacering af transportable konstruktioner i konstruktionsklasse
Linket er kopieret
Konsekvensklasse
Linket er kopieret
Konstruktionens kompleksitet
Linket er kopieret
Erfaring med konstruktionstypen
Linket er kopieret
Generelt for transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Projekteringsgrundlag
Linket er kopieret
Transportable lavrisikokonstruktioner
Linket er kopieret
Laster på transportable konstruktioner
Linket er kopieret
Vindlast
Linket er kopieret
Eksempel: Tribune
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret
Snelast
Linket er kopieret
Rytmisk personlast
Linket er kopieret
Egenlaster og de sædvanlige statiske nyttelaster følger den sædvanlige projektering for statiske laster (Se EN 1991-1-1 med nationalt anneks). For visse transportable konstruktioner er de dynamiske virkninger imidlertid helt afgørende at medtage i projekteringen. Disse dynamiske virkninger kan baseres på lastfastsættelsen i det danske nationale anneks til EN 1991-1-1.
Rytmisk personlast har forårsaget mange skader og også dødsfald på transportable konstruktioner. Der skal således være stor fokus på denne påvirkning under dimensioneringen. Der skal bl.a. være fokus på de vandrette virkninger af rytmisk personlast, idet denne last kan få katastrofale følger, hvis der ikke er taget hensyn til den i dimensioneringen.
Dimensioneringen kan følge de sædvanlige regler i konstruktionsnormerne. For tribuner og gangbroer kunne der imidlertid også følges en strategi, som ligner ovenstående beskrivelser angående naturlasterne:
1) Egenfrekvenserne for svingningsformer med primært vandrette bevægelser skal for tribuner og gangbroer mindst være henholdsvis 1,5 Hz og 1,3 Hz. Personernes masse indgår som en del af den medsvingende masse anvendt i beregningen af konstruktionens egenfrekvenser.
2) Egenfrekvenserne for svingningsformer med primært lodrette bevægelser skal for tribuner og gangbroer mindst være henholdsvis 3,0 Hz og 2,5 Hz. Personernes masse indgår som en del af den medsvingende masse ved bestemmelsen af egenfrekvenserne.
3) Hvis konstruktionsnormernes krav ikke er opfyldt ved ovenstående punkt 1 og 2, registreres der accelerationer af konstruktionen, når den udsættes for rytmisk personlast. Hvis accelerationerne overstiger de fastsatte grænseværdier i projekteringen, skal påvirkningen af konstruktionen reduceres på en forud fastlagt måde, som fx ved at stoppe eller slukke for musikken.
I mange smartphones er indbygget accelerometre og overvågningen kan således foregå ved hjælp af fastmonterede smartphones.
Når kravene til egenfrekvenser i ovenstående punkt 1 og 2 er opfyldt, vil de mest afgørende sikkerhedsforhold for konstruktionen normalt være opfyldt. Figur 4 viser et eksempel på en tribune, hvor accelerationerne måles på de udsatte steder for at øge sikkerheden.

Figur 4: Tribune (a) og eksempler (b) på udvalgte punkter, hvor accelerationerne måles.
Konstruktionsnormernes krav til maksimale accelerationer kan muligvis blive overskredet; men da der her er tale om transportable konstruktioner, kan disse krav i visse tilfælde lempes. Tilladelige accelerationer kunne være af størrelsesordenen 10 -20 % af tyngdeaccelerationen. Det bør forud fastlægges hvilke accelerationer, der kan tillades.
Lodret belastning
Linket er kopieret
Fundering og forankring
Linket er kopieret
Jordbundsforhold
Linket er kopieret
Geotekniske undersøgelser
Linket er kopieret
Geoteknisk dokumentation
Linket er kopieret
Jordankre
Linket er kopieret
Ballastankre
Linket er kopieret
Simple Jordankre
Linket er kopieret
Prøvetrækning af ankre
Linket er kopieret
Standarder der skal efterleves
Linket er kopieret
Frivillige standarder
Linket er kopieret
Vindlast på teltkonstruktioner
Linket er kopieret
Peak vindhastighed
Linket er kopieret
Lastklasser
Linket er kopieret
Formfaktor
Linket er kopieret
Konstruktionsfaktor
Linket er kopieret
Anbefalet certificeringsformat
Linket er kopieret
Eksempel: Telt
Linket er kopieret